En sommar på Cykel i Jönköping

Snål student som jag är har jag inget busskort i sommar, trots att jag säkert skulle kunnat åka så mycket att jag tjänat på det, men nu har jag i sommar satsat på cykel och motion, att slippa passa busstider på morgonen som faktiskt tjänar in 10-15 minuter varje vända till eller från sjukhuset!
Det är lite märkligt att cykla i denna stad, som är större än min hemstad, men inte känns så mycket större..
Till sjukhuset från mig finns ingen direkt cykelväg, utan snarare breda trottoarer och övergågnsställen.. Övergångsställen där bilisterna i staden gör mig så förbannad varje gång!
Är man som cyklist påväg över ett övergångsställe så är man enligt lag inte skyldig att som bilist stanna och släppa över en cyklist. Visserligen, om någon skulle cykla ut mitt framför bilen skulle nog vem som helst tvärnitat, men vilken bilist i Skövde skulle när han ser en cyklist närma sig ett övergångsställe, ens visa någon litet tecken på att vara påväg över, stanna för att släppa över denna cyklist PÅ sin cykel?
Jag blir galen!!
Har efter att nästan blivit påkörd i Skövde vid övergångsställen lärt mig att ända sättet att ta sig över vägen är att förvandla sig till gångare och snällt promenera över med cykeln bredvid sig.
Så varje gång jag blir översläppt vid ett övergångsställe så blir jag bara till en liten del tacksam för att de faktiskt släpper över mig, men mer så förbannad, för inte fan skulle jag ha gjort detsamma!
Människor..
 
Sen att de cykelvägar jag använder mig av OFTA är täckta av glassplitter och gett mig platt däck ett antal gånger är ju inte kul det heller.. dags att byta bakdäck igen verkade det som idag påvägen hem..
cykellivet i jkpg är kanske inte riktigt vad jag väntat mig, eller så kanske jag helt enkelt ska ta en annan väg till jobbet.. eller helt enkelt ha köpt ett busskort...
 
 

Kommentarer

Sjung en sång för mig:

Jag är:
Kommer jag tillbaka?

Mail: (till min msn samling)

Din blogg:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0